 |
Tästä lähtee! |
Viiiihdion sain ensimmäisen auton penkin työn alle!! I-L-O-I-N-E-N!!
Etupenkki on vuoden -61 Buickista, mallia en osaa sanoa, sitä ei ollut
kerrottu. Mut ei haittaa, penkki kun penkki!^^
No ei muuta kun purkamaan! Koukkuja oli sit niin maan älyttömästi!! Tietysti
pitäähän päällisen, pehmusteen ja muiden juttujen pysyä paikoillaan. No muutaman
koukkukasan jälkeen pääsin irroittamaan pehmusteita ja tarkastelemaan pehmusteita
ja pohjaa.
Ensin paneuduin pohjaan: eli pariin rikkinäiseen jouseen ja rikkinäiseen
kehälankaan. Minua ohjeistettiin käyttämään uusia jousia, sopiviin mittoihin
katkottuna vahvistamaan rikkinäisiä. Hitsaus olisi ollut myös yksi vaihtoehto,
mutta siihen ei ruvettu. Mahdollisesti siksi, että minä en osaa
hitsata. Well in any case, sain jouset korjattua
 |
Korjattu jousi |
kanttilankaklemmareiden avulla. Poikki mennyttä kehälankaa varten jouduin operoimaan
kuparoidusta rautalangasta sopivan kokoisen palan. Taivuttelin parhaani mukaan
sen oikean muotoiseksi(siis eihän se kehälanka voinut olla poikki suorasta
kohdasta vaan keskeltä mutkka…) ja kiinnitin sen samoilla klemmareilla.
 |
Korjattu kehälanka |
Kun ’metallityöt’ oli saatu tehtyä siirryin tarkastelemaan pehmusteita.
Istuimen yksi sauma oli pahasti ratkennut ja jättänyt vaahtomuovin näkösälle ja
näin itse muovi oli vuosien saatossa kulunut. Leikkasin HR-30:stä sopivan
mittaisen palan, liimasin sen kiinni ja sen jälkeen aloin vaahtomuovisahan
kanssa muovaamaan sitä oikean muotoiseksi. Lievästi käsi tärisi, koska pelkäsin
silpovani alkuperäistä pehmustusta, mutta hyvin siitä selvittiin.
 |
Pehmeä! |
Ennen kuin pääsin kiinnittämään pehmustetta, laitettiin pohjalle saman tuntuinen
kangas, kuin ajonneuvojen matot. Sen jälkeen oli vihreä valo alkaa koukuttamaan
pehmustetta kiinni. Päätimme vielä lisätä hieman pehmeyttä istuimeen ja
lisäsimme päälle harmaavanua ja 100 grammaista vanua.
Nyt kun pehmustusasiat olivat ok, oli aika alkaa kaavoittamaan. Helpommin
sanottu kun tehty: palat oli suht helppo ratkoa irti toisistaan, mutta kun
aloitin pahvikaavojen piirtämisen, helppous loppui siihen. Vuosien varrella oli
nahka venynyt ja piti olla tosi tarkkana, että muoto saataisiin oikeaksi eri
paloissa. Piti pohtia oli kaavoitettava pala alkujaan suorakaiteen muotoinen
vai ei, oliko jossain
 |
Paloteltu kaavoitukseen |
palassa noin raju kaari vai ei? Siinä meni oma aikansa…
Mutta kun vihdoin ja viimein sain kaikki palat kaavoitettua, ope kehotti minua
tekemään koeversion. Ihan vain tarkastukseksi, että kaavoitus oli onnistunut.
Leikkasin osat keinonahasta, ompelin ne yhteen ja sovitin ne istuimen päälle ja
kas kummaa, sehän istui!! Vähänkö olin onnellinen!! Onnistumisen myötä aloin
leikkaamaan varsinaisesta nahasta paloja.
 |
Koe versio |
Leikkaamisen jälkeen aloitin ompelun. En ommellut koe versioon terejä
ollenkaan, joten itse oikean nahan kanssa meinasi iskeä paniikki. Mutta kuin
ihmeen kaupalla sain ommeltua koko istuimen ilman purkamista! Saatoin taas olla
ylpeä itsestäni. Ja täytyy myöntää, että jännitys oli kyllä ommellessa
huipussaan!
 |
Varsinainen uusi istuin |
Päätin jättää koukuttamisen myöhemmäksi ja hyökkäsin selän kimppuun. Sama
hommat: pehmusteiden irroitus, parin jousen korjaus ja pehmusteiden takaisin
kiinnitys. Selkääkin laitettiin
 |
Selkänoja odottaa kaavoittamoista |
harmaavanua, muttei ’normivanua’. Päälle
liinaussukka. Ja sitten oli aika taas alkaa kaavoittamaan. Ensin taas ratkoin palat
erilleen, niittasin pahviin ja piirsin. Taas oli oltava tarkkana oikeiden
muotojen suhteen. Tein myös selästä koe version ja näytti istuvan. Varsinaisen
nahan leikkuu ja ei muuta kun ompelu hommiin. Ensimmäistä kertaa minua kehotettiin
ompelemaan tere ja ostat, joiden väliin tere tuli, yhteen samaan aikaan!!
Siinähän sitä sitten oltiin: aloitin ompelemaan, sentti kerrallaan. Pitkän tuntuisen ajanjälkeen sain kuin sainkin sauma
ommeltu ja se onnistui omasta mielestäni täydellisesti. Seuraava oli vuorossa
toinen reuna… Samalla paniikilla ja tarkkuudella ompelin ja se onnistui sekin
sauma!!! Ureshina!!
Ensimmäistä kertaa
kokeilin ommella sillä tyylillä ja kannatti!! Aikaa säästyi ja sain
itsevarmuutta taas tekemiseeni. Mutta asiat olisivat voineet mennä pahasti
pieleenkin. Onneksi eivät menneet.
 |
Selkä kasaan ommeltuna. |
 |
Apuväline ;) |
Ompeluiden jälkeen olikin vuorossa valmiiden päällisten
koukuttaminen. Kokonaisuuteen kuului myös napit. Se tuotti hiukan hankaluuksia:
nappiaihioiden terävät reunat tuppasivat leikkaamaan keinonahan, jolloin nahka
ei pysynyt kiinni aihioissa. Onneksi opettajalla oli ässä hihassa: saman koikoiset
palat lakanakangasta väliin ja hitsi ku alkoi toimimaan! Hyvä
kikka muistaa
tulevaa uraa varten.
Sain napit tehtyä ja pääsin itse koukutukseen. Helpommin
sanottu kun tehty.
Voimaa sai käyttää, että sain istuimen päällisten ympärillä
kulkevan rautalangan koukutettua istuimen pohjapuolelle. Onneksi taas
opettajalla oli kikka, jonka avulla homma helpottui. Päällinen löysi paikkansa
ja istui täydellisesti.
 |
Valmis istuin. |
 |
Apuvälineitä ;) |
Seuraavana olisi vuorossa selän koukuttaminen. Helpommin sanottu kuin tehty. Selän päällisten ompelun jälkeen isku pieni tekninen ongelma: etupuolen koukuttaminen selkään meinasi olla hankalaa palojen motojen takia. Eli kun taka selkä ommeltiin kiinni etuselkään, työtilaa ei ollut kummoisesti alkaa kiinnitämään heftaustankoja, mutta jollain ilveellä sain se kiinnitettyä, ilman keinonahan repeytymistä. Päällisen kohdistaminen meinasi olla hankalaa, koska omistan vain yhden parin käsiä...olisi tarttenut toiset. Onneksi ihanat luokkakaverit auttoivat. Samoin opettajalla oli hauskoja apukikkoja. Epämääräisen ajan ja kovan tuhinan jälkeen oli selän päällinen viimein päällä. Kuitenkaan ilman kommervenkkejä en selvinnyt: päällinen piti kerran ottaa irti, jotta sain napit kiinnitettyä...
Kommellusten kautta kuitenkin voittoon, vaikken sitä edes itse meinannut uskoa. Penkki oli valmis ja omasta mielestä tuli hyvää jälkeä.
 |
Valmis! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti